بسته بندی انعطاف ناپذیر یا سخت چیست ؟

هنوز اظهار نظری صورت نگرفته است

بسته بندی انعطاف ناپذیر یا سخت

بسته های انعطاف ناپذیر یا سخت بخش مهمی از دنیای بسته بندی به شمار می روند. بسته های انعطاف ناپذیر یا صلب در مقایسه با بسته های انعطاف پذیر از ساختارهای متنوع تری برخوردارند. تفاوت های ساختاری، بیشتر به مواد و مصالح یا نوع عملکرد ماشین های بسته بندی مربوط می شود.

بسته های انعطاف ناپذیر یا سخت بخش مهمی از دنیای بسته بندی به شمار می روند. بسته های انعطاف ناپذیر یا صلب در مقایسه با بسته های انعطاف پذیر از ساختارهای متنوع تری برخوردارند. تفاوت های ساختاری، بیشتر به مواد و مصالح یا نوع عملکرد ماشین های بسته بندی مربوط می شود.

 

 

 

در بسته های فلزی علاوه بر انواع ظروف مختلف مانند بشکه، سطل و چلیک، می توان انواع قوطی های سه تکه، قوطی های دو تکه یا کن، تیوپ ها و اپروسل ها یا اسپری ها را نام برد. به سبب شکل پذیری فوق العاده پلاستیک ها، شاید بیشترین تنوع ساختار را، دراین بسته ها شاهد باشیم.

شاید بیشترین تنوع ساختار را، در بسته بندی های پلاستیکی و پلیمری بتوان دید، این تنوع به دلیل شکل پذیری عالی و ویژگی های مطلوبی چون ارزانی، سبکی، مقاومت در برابر فشارهای مکانیکی نظیر ضربه و فشار، عدم واکنش شیمیایی با محتوی یا با محیط بیرون، نفوذ ناپذیری و عایق بودن در مقابل رطوبت و دما، و ده ها خصوصیت و مزایای دیگر به وجود آمده است.
ساختار بسته های انعطاف ناپذیر یا سخت پلاستیکی، بسیار گوناگون و متفاوتند. می توان آن ها را به انواع ظروف مختلف کوچک و بزرگ، بشکه ها، تیوب ها، سینی ها، بطری ها، جارها و جعبه ها تقسیم کرد :

بسیاری از ساختارها، ترکیبی از دو یا چند لایه از مواد مختلف است. به عنوان مثال بسته بندی کارتی نوعی بسته بندی است که از دو یا چند لایه مواد مختلف به دست می آید و اغلب یک ورق مقوایی و یک ورق پلاستیک شکل پذیر است. نخست کالا را روی ورق مقوا گذاشته، سپس فیلم پلاستیکی را با روش حرارتی یا روش های دیگر شکل دهی، فرم داده و روی آن دو قرار می دهند، پس از آن پلاستیک شکل گرفته را به مقوا می چسبانند تا کالا میان این دو لایه محصور شود.
بسته های مقوایی تنوع زیادی در ساختار دارند. بدون در نظرگرفتن ضخامت و نوع مقوا یا لایه های تشکیل دهنده ی آن ها، این بسته بندی ها را در چهار گروه کلی طبقه بندی می کنند: اول لوله ها یا تیوب ها؛ گروه دوم قوطی ها و چلیک ها؛ سوم سینی ها؛ و گروه آخر یا چهارم، که مهمترین گروه بسته بندی مقوایی هستند، جعبه ها.
لوله ها یا تیوب های مقوایی گونه ای از بسته بندی های کاغذی و مقوایی به شمار می رود که پیش از گسترش صنایع پلیمری و پیشروی روزافزون پلاستیک ها، کاربردهای فراوانی داشت. هنوز هم از بسته های لوله ای مقوایی، برای محصولاتی مانند لیوان های کاغذی نوشابه یا بسته بندی بستنی و مشابه آن کم و بیش استفاده می شود. که به شکل های مارپیچی، درزدار و روی هم پیچیده ساخته می شوند، از نوع درزدار و روی هم پیچیده می توان لوله ها و تیوب های بیضوی یا مکعب مستطیل ساخت.
بیشتر بخوانید : بسته بندی انعطاف پذیر یا نرم چیست ؟
قوطی ها و چلیک های مقوایی در واقع تیوب هایی هستند که در و ته برای آن ها ساخته شده و به ابعاد و شکل های متنوعی ساخته می شوند. دیگر کمتر از این ساختار استفاده می شود و تا حدود زیادی جای خود را به انواع قوطی ها و چلیک های فلزی و پلاستیکی داده است.
سینی ها سومین گروه از طبقه بندی ساختارهای بسته های انعطاف ناپذیر مقوایی هستند که به صورت ریخته ای و با استفاده از قالب تهیه می شوند و برای حمل یا جدا کردن تعدادی محصول کوچک در یک کارتن مادر کاربرد دارند. نظیر شانه های تخم مرغ یا سینی های مخصوص قرار دادن میوه در کارتن ها. این گروه هم، کم و بیش جای خود را به سینی های پلاستیکی داده اند.
جعبه ها با تنوع زیاد و کاربردهای فراوان، بخش عمده ای از بسته های انعطاف ناپذیر مقوایی، بلکه بخش مهمی از صنعت بسته بندی را تشکیل می دهند. تا حدی که وقتی از بسته بندی نامی به میان می آید، در ذهن اغلب مردم

شکل یک جعبه ی مقوایی نقش می بندد.


ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *