روکش بسته بندی محصولات

هنوز اظهار نظری صورت نگرفته است

روکش بسته بندی محصولات

می‌خواهید بسته بندی شما خوش بدرخشد. می‌خواهید بعد از آن که مشتریان کنجکاو بارها و بارها بسته بندی شما را در دست گرفته و به جای خود بازگرداندند، بسته بندی همچنان ظاهری بی‌نقص و خیره کننده داشته باشد؟ روکش بسته بندی شما را به هدفتان خواهد رساند.

به هنگام تولید جعبه های اختصاصی، روکشی بر روی آن قرار می‌گیرد که از بسته بندی محافظت می‌کند و ظاهری زیبا و شکیل به آن می‌دهد. در مورد این روکش ها می‌توان مقاله‌های بسیاری نوشت اما نمی‌خواهیم بحث ما به درازا بکشد و بیش از حد تخصصی شده و شما را گیج و کلافه کنیم. در مقابل تصمیم داریم اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم و پرسش‌هایی را در ذهنتان بیدار کنیم که به هنگام مذاکره با تولیدکننده بسته بندی‌تان باید آن‌ها را مطرح کنید تا به بسته بندی دلخواه و باب میل خود دست یابید.

اساساً دو نوع روکش برای بسته بندی ها وجود دارد:

  • روکش های آبی
  • روکش های UV

هر دو روکش می‌توانند لعاب و درخشش متفاوتی داشته باشند، به علاوه نرمی و لطافت آن‌ها متفاوت از یکدیگر است. یک روکش می‌تواند مات یا براق باشد. هر دوی این روکش ها از بسته بندی شما محافظت خواهند کرد اما قدرت و دوام آن‌ها متفاوت از یکدیگر است.

روکش آبی

این نوع روکش بسیار رایج و محبوب است و به صورت پیش فرض برای بسته بندی ها به کار می‌رود مگر آن که شما از تولید کننده بخواهید از روکش دیگری استفاده کند. روکش های آبی ارزان‌تر بوده و در حقیقت این بزرگ‌ترین مزیت آن‌ها به شمار می‌رود. برخی از این روکش ها مورد تأیید FDA هستند و برای مواد غذایی مناسب و بی‌خطر می‌باشند.

بنابراین بسته به نوع محصولتان، ممکن است مجبور باشید از روکش آبی برای بسته بندی محصولاتتان استفاده کنید.

روکش UV

منظور از حروف اختصاری UV، نور ماوراء بنفش است. برای خشک کردن این روکش ها از لامپ‌های UV استفاده می‌شود.

روکش UV گران قیمت‌تر است اما مزایای بسیاری دارند که این بیشتر بودن بها را توجیه می‌کنند.

برخی از این ویژگی‌ها و مزیت‌ها عبارتند از:

  • رنگ و لعاب آن‌ها (براق یا مات) واضح‌تر از روکش‌های آبی بوده و تأثیر گذارتر هستند. همین مسئله باعث می‌شود رنگ بسته بندی غنی‌‌تر و درخشان‌تر (یا مات‌تر) به نظر برسد و ظاهری نرم و لطیف، شیک و با شکوه داشته باشد.
  • دوام بیشتر؛ اجازه نمی‌دهد بسته بندی خط و خش بیفتد یا ساییده شود.
  • تنوع بیشتر؛ این روکش ها در بافت‌ها، لعاب‌ها و عطرهای متفاوت عرضه می‌شوند.

ترکیب براق و مات بودن

برای آن که بسته بندی شما ظاهری خاص و منحصر به فرد داشته باشد، بهترین راه این است که مات و براق را با هم ترکیب کنید.

به عنوان مثال می‌توانید کل بسته بندی را مات کنید اما بخش کوچکی از آن (مثلاً لوگو) را براق در نظر بگیرید.

این سبک از طراحی را درخشش نقطه‌ای می‌نامند که در تصویر زیر نمونه ای از آن را مشاهده می‌کنید.

می‌توان همین کار را با روکش آبی و UV انجام داد اما توجه داشته باشید که روکش UV بهتر و مؤثرتر است.

 

به هنگام انتخاب روکش بسته بندی می‌بایست به این نکات دقت کنید:

۱. کیفیت و تنوع در برابر قیمت و هزینه

روکش UV از روکش آبی گران قیمت‌تر است. اما روکش UV بیشتر جلب توجه می‌کند و تنوع بافت آن بیشتر است.

بسته بندی محصول شما باید نظر همگان را به خود جلب کند و تو چشم باشد؟ همه چیز به محصول شما و بازار رقابتی آن بستگی دارد.

۲. دوام

افراد زیادی پیش از به فروش رسیدن محصول شما، با آن تماس فیزیکی دارند؟ در این صورت روکش UV گزینه مناسبی‌برای شما است چرا که اجازه نمی‌دهد بسته بندی شما خط بیفتد و آسیبی‌ببیند.

البته اگر تصمیم دارید ظاهری نرم و لطیف به بسته بندی خود بدهید تا حس لوکس بودن را به مشتریان خود القا کنید، حواستان باشد که این قبیل روکش ها مستعد خط افتادن هستند. مگر آن که از چند لایه روکش استفاده کنید که در این صورت هزینه‌هایتان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

به علاوه خط و خش و بر روی رنگ مشکی خیلی بیشتر از سایر رنگ‌ها مشخص می‌شود، پس در صورت امکان از رنگ مشکی استفاده نکنید.

اگر محصول شما پیش از آن که در معرض دید مشتریان قرار بگیرد، باید در حین حمل و نقل یا سایر بخش‌های زنجیره توزیع مدام دست به دست شود و افراد زیادی با آن سر و کار خواهند داشت، بهتر است از روکش های نرم و لطیف استفاده نکنید.

۳. اثر انگشت

اثر انگشت بر روی برخی از روکش ها خیلی توی چشم‌تر است. برخی از بسته بندی ها به شکل حیرت انگیزی مات یا براق هستند اما متأسفانه اثر انگشت تمامی کسانی که بسته بندی شما را لمس کرده‌اند، بر روی آن به جا مانده است.

مخصوصاً اگر بسته بندی محصولی لوکس و گران قیمت را درون خود جا داده باشد و زیبایی بسته بندی سرنوشت‌ساز باشد. اثر انگشت به جا مانده بر روی رنگ مشکی و رنگ‌های تیره‌تر، واضح‌تر خواهند بود.

 

اگر قرار است محصول شما در یک ویترین و به دور از دسترس عموم به نمایش گذاشته شود و کسی نمی‌تواند آن را دستمالی کند، نیازی نیست نگران این مسئله باشید.

از شرکتی که بسته بندی هایتان را چاپ خواهد کرد، بخواهید نمونه‌هایی با روکش های متفاوت برایتان ارسال کند تا اگر نگران این موضوع هستید، به جا ماندن یا نماندن اثر انگشت بر روی این روکش ها را امتحان کنید.

۴. بو

برخی از روکش های UV بوی بسیار بدی می‌دهند. بستگی به این دارد که بسته بندی خود را از کجا تهیه کرده باشید.

از سوی دیگر می‌توان به صورت هدفمند کاری کرد که روکش بوی خوش و دلنشینی داشته باشد تا بر جذابیت‌های محصول بیفزایید.

بابت یکی (بوی خوش) باید بهایی بپردازید و دیگری (بوی نامطبوع) یک پیامد شوم است. باز هم می‌گویم از شرکت ارائه دهنده خدمات چاپ بخواهید نمونه‌هایی برایتان بفرستد تا مطمئن شوید بسته بندی شما قرار نیست یک بوی ناخوشایند و بسیار قوی داشته باشند.

چنین مشکلی خیلی رایج نیست و من خودم شخصاً با آن مواجه نشده‌ام اما شنیده‌ام که بسته بندی های چاپ شده در شرکت‌های چاپ بی‌کیفیت به چنین مشکلی برمی‌خورند.

جمع‌بندی

تولید کننده بسته بندی به صورت پیش‌فرض روکش بسته بندی شما را آبی نیمه براق در نظر می‌گیرند و پیش فاکتور خود را هم بر همان مبنا صادر می‌کنند، مگر آن که از آن‌ها بخواهید روکش دیگری برایتان به کار ببرند. رویهم رفته این روکش خوب بوده و از روکش UV ارزان قیمت‌تر است.

روکش UV با صلابت‌تر، متنوع‌تر و در عین حال گران قیمت‌تر هستند. روکش UV خیلی با محیط زیست سازگار نیستند، چه بسته بندی های دارای روکش UV، چه فرآیند صنعتی به کارگیری آن‌ها.

همیشه باید هزینه، دوام، تأثیر بصری را مد نظر قرار داده و بر همان مبنا برای بسته بندی هایتان روکش انتخاب کنید.

علاوه بر روکش، لوازم جانبی دیگری هم وجود دارند که می‌توانند زیبایی و جذابیت ظاهری بسته بندی شما را دو چندان کنند. آن‌ها را در نظر بگیرید .

 

 


ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *