مطالعه موردی: هیولت پاکارد

هنوز اظهار نظری صورت نگرفته است

هیچ ابتکار شرکتی بدون حمایت کامل از سوی بالا دستی ها موفق نخواهد بود و عملیات بسته بندی پایدار HP به شدت با دیدگاه گسترده تغییر اداره می شود. با داشتن شرکت های تجاری در ۱۷۸ کشور و دریایی از بخش‌های تولید خود مختار در سرتاسر دنیا، فرصت های بسیاری برای سوء تفاهم و ناکارآمدی و به همان اندازه فرصت برای همکاری نوآورانه در HP وجود دارد.

هیچ ابتکار شرکتی بدون حمایت کامل از سوی بالا دستی ها موفق نخواهد بود و عملیات بسته بندی پایدار HP به شدت با دیدگاه گسترده تغییر اداره می شود. با داشتن شرکت های تجاری در ۱۷۸ کشور و دریایی از بخش‌های تولید خود مختار در سرتاسر دنیا، فرصت های بسیاری برای سوء تفاهم و ناکارآمدی و به همان اندازه فرصت برای همکاری نوآورانه در HP وجود دارد. با درک این مطلب و درک اینکه هیچ تک “گلوله نقره‌ای” برای افزایش پایداری بسته‌بندی وجود ندارد، رندی بوئلر، مدیر برنامه مهندسی بسته بندی HP، بر یک رقابت گسترده نظارت می کند که به چشمگیرترین نوآوری های بسته‌بندی پایدار جایزه می دهد و سپس جزئیات آن ورودی های برنده را در میان باقی اجتماع HP منتشر می سازد. به این صورت، جایزهPEAC (شورای مشورتزیست محیطی بسته بندی) انگیزه ای برای ابتکار بیشتر ایجاد می کند و در عین حال به عنوان پایگاه داده ای از بهترین شیوه ها عمل می کند.

درحالیکه تعهدات شرکتی بنیادین در ارتباط با مسائلی مانند حذف خمیر کاغذ کهنه، حذف فلزات سنگین در جوهر، حذف بسته بندی پی وی سی، و به حداقل رسانی استفاده از مواد بسته بندی وجود دارد، PEAC به قدر کافی انعطاف پذیر است که به هر بخش این آزادی را بدهد که خود تعیین کنند کدام رویکردها پایدار با نیازهای آن ها بیشترین تناسب را دارد و اینکه چطور به این بهبودها دست پیدا کنند. یک فرم درخواست شرکت در مسابقه مستلزم مستندات جامع و مدرک اثبات موفقیت به کار گیری می باشد و بر نیاز به نوآوری هایی تایید می کند که اثر کل زنجیره عرضه را بهبود بخشند.

بالا- جعبه کوچک تر سمت چپ در این تصاویر نشان دهنده کارتریج های جوهر افشان جدید HP است که جایگزین بسته بزرگ تری شده اند که پیش از آن وجود داشت (سمت راست). این کاهش در مواد با ۴۰ درصد کاهش در وزن و ورود کاغذ بازیافتی همراه بود. ازآنجاکه جعبه ها کوچک تر هستند و محصولات را در فضای کمتری جای می دهند، کاهش چشمگیری در اجزای داخلی نیز محقق شد.

مقابل- کاهش اندازه در بسته بندی می تواند با افزایش ثبات همراه باشد تا موجب کاهش های حتی بیشتر در بسته بندی ثانویه شود که در این مورد اتفاقا یک جعبه نمایش می باشد (زیر). بسته سمت راست بسته اصلی بوده است و چون سرپوش نازکی داشت، مستلزم بسته بندی ثانویه بود تا از لبه های فوقانی محافظت شود. تصویر سمت چپ بسته بندی جدید است و چون سرپوش محکم و صافی دارد، جعبه ثانویه بسیار کوچک تری برای ذخیره بسته ها مورد نیاز است.

جوائزPEAC به کارمندان انگیزه می دهد استانداردهای زیست محیطی را بهبود بخشند و این جایزه ابزاری است برای به اشتراک گذاری دانش در سطح شرکتی. این مسابقه همچنین به کارکنان می فهماند که کاهش زباله یکی از اصولپایهسازمان می باشد.

ایجاد انگیزه برای مشارکت مصرف کننده

از سال ۲۰۰۴، HP پاکت هایی از پیش پرداخت شده و آدرس دار در بسته های کارتریج جوهر خود می گذارد تا مصرف کنندگان بتوانند کارتریج های مصرف شده خود را بدون نیاز به یافت پاکت و پرداخت هزینه ترابری برای شرکت ارسال کنند. همین اقدام ساده میزان مشارکت مصرف کنندگان در کمپین بازیافت را افزایش داد به طوریکه فقط در سال اول اجرای برنامه، HP در یک روز همان تعداد کارتریج را دریافت کرد که در یک ماه در برنامه قبلی خود که کمپین مبتنی بر اینترنت بود دریافت می کرد. این تلاش جهت بازیافت در هر سال اجرا میزان تخمینی ۴۵ tonnes (50 tons) زباله را از محل های دفن زباله دور نگه داشته است.

تحول گرافیکی

یک برنامه طراحی گرافیک نوآورانه توسط HP آغاز گردید که تحول گرافیکی نام گرفت و پویایی مصرف کننده وفاداری به نام تجاری را در نظر می گرفت. زمانیکه هر محصول جدیدی برای اولین بار وارد بازار می شود، طراحان HP در ارائه طراحی خود هیچ قید و بندی قائل نمی شوند و گرافیک های غنی و چشم گیر برای آن ها طراحی می کنند. اما وقتی محصول در دید مصرف کننده اعتبار عملکرد کسب نمود، بسته بندی این محصولات “ثابت شده” کمی از زرق و برق می افتد  به سمت رنگ های کمتر، پوشش جوهر کمتر، و ذخیره کاغذ با کیفیت بالای کمتری می رود.دنباله از بسته های رول گران قیمت (که نیاز به انرژی و مواد بیشتر دارند) شروع می شود تا به گزینه های طراحی برد متوسط زمانیکه محصول به مرحله فروش بالا رسیده است و گزینه های طراحی پایه که کمترین آسیب را از لحاظ زیست محیطی وارد می کنند می رسد.

پیشرفت های چند جانبه

HP مواد کارتنی بسته های کارتریج جوهر خود را از پلاستیک هایی مانند PP و HPDE به مقوا تغییر داده است، درحالیکه اندازه بسته را کاهش داده و سینی ترموفرم را حذف نموده است. آن ها همچنین کتابچه ای طراحی کردند که نصف اندازه اولیه آن بود. این تغییرات در اندازه به تنهایی موجب ۹۰ درصد تولید محصول بیشتر به ازای هر پالت شد که در میان سایر مزایای آن، موجب حذف تقریبا ۸۰۰ تراکتور تریلر در یک سال شد. وزن بسته کلا ۴۰ درصد کاهش یافت که اثر به سزایی بر مصرف سوخت به جای گذاشت. این پروژه به تنهایی موجب حذف ۶۶۲ تن زباله از محل های دفن زباله در سال ۲۰۰۶ شد و حدود ۴ میلیون پوند (۶.۲ میلیون دلار) در طی روند کار در مصرف HP صرفه جویی شد که بار دیگر نشان داده که پایداری- ازآنجاکه هدف آن استفاده بهینه از مواد و کاهش بار انرژی می باشد- اغلب با سودآوری دست در دست می باشد. همچنین، بایست اشاره کنیم که بسته بندی قدیمی تر و بزرگ تر نسبت به بسته بندی قبل از خود که تقریبا دو برابر آن بود و از پلاستیک در آن ها استفاده شده بود و نه مقوا پیشرفتی به سزا داشته است. این امر نشان می دهد که پایداری فرآیندی مداوم از نوآوری است که در این مورد، در سال ۲۰۰۱ شروع شده در آن دوره زمانی شاهد نه فقط یک بلکه دو “جهش” قابل ملاحظه در بهبود بسته بندی بوده ایم.

هرچه بسته بندی اولیه کوچک تر باشد، بسته بندی ثانویه کوچک تر خواهد بود …

کار درون محدودیت های تعریف شده توسط فروشگاه های محفظه بزرگ می تواند مشکل باشد. برای سهولت پردازش و کاهش میزان دزدی، این فروشگاه های محفظه بزرگ از گذشته متقاضی کلم شل های به سختی باز شونده، بسیار بزرگ و آغشته به سم از هر تامین کننده محصولی بوده اندکه با آن ها کار می کرده است.HP به تازگی با ممنوعیت پی وی سی (رزین ۳) در هر گونه بسته بندی و جایگزینی آن با پلاستیک های قابل بازیافت مانند RPET به طور چشمگیری اثرات زیست محیطی خود را کاهش داده است. همانطور که در زیر می بینید، آن تغییرات در مواد با کاهش چشمگیر در اندازه بسته همراه بوده اند. این امر اثر خود را در سراسر زنجیره عرضه به جای نهاده است. تصاویر نشان می دهند که چقدر مواد کمتر برای بسته بندی ثانویه مورد نیاز است که به معنای کاهش مشابه در کل رنج بسته بندی عمده می باشد.

جوائزPEAC به کارمندان انگیزه می‌دهد استانداردهای زیست‌محیطی را بهبود بخشند و این جایزه ابزاری است برای به اشتراک گذاری دانش در سطح شرکتی. این مسابقه همچنین به کارکنان میفهماندکه کاهش زباله یکی ازاصول پایه سازمان می‌باشد.

 

تصاویر نشان می دهند که تا چه حد می توان بسته بندی ثانویه را با طراحی فشرده تر بسته بندی اولیه کاهش داد.

 

هیولت پاکارد: بسته بندی بسته بندی

تا الان باید روشن شده باشد که هرگونه پیشرفت پایدار در بسته بندی تنها با نظارت دقیق بر سیستم های بسته بندی که بسته های خرده فروشی را به بازار عرضه می کنند امکان پذیر است.از آنجا که مخاطب این کتاب در وهله اولیه طراحان گرافیک هستند، تصاویر کتاب نمایش دهنده طراحی این بسته بندی های خروده فروشی می باشد که بسته بندی اولیه خوانده می شوند. به هدف ارائه بینشی درباره تغییرات مثبتی که در بسته بندی ثانویه و ثالث- بسته بندی پستی و بسته بندی عمده که انتقال ایمن به بازار خرده فروشی را تضمین می کند- اتفاق می افتد، برخی از ابتکارات بسته بندی عمده بلندپروازانه HP در اینجا به نمایش گذاشته می شوند. این نمونه ها حیرت انگیز هستند، نه تنها به دلیل سطح مشترک کاهش مواد خود، بلکه به دلیل سادگی و معقولیت خود.

اغلب گفته می شود که تغییر بزرگ در گام های کوچک رخ می دهد. برای مثال، پیشنهاد متواضعانه حذف اینسرت های مقوایی کوچک درون کارتریج جوهر افشان “باندل پک” (ترکیبی از چند محصول کوچک در یک بسته) را در نظر بگیرید.با توجه به اینکه تقریبا ۲۵ میلیون از این محصولات هر ساله در شمال امریکا به فروش می رسند، کاهش به ظاهر ناچیز وزن ۴.۴ گرم (۰.۶ اونس) به ازای هر واحد منجر به کاهش وزن ترابری کل برابر با ۱۱۰ tonnes (121 tons) می شود. این حرکت ساده که در سال ۲۰۰۶ آغاز شد نیاز به اینسرت را از میان برد که مصرف مواد را کاهش داد و ۲۵۰۰۰۰ پوند (۲۸۵۰۰۰ دلار) در سال در مصرف شرکت صرفه جویی کرد.

در مثالی دیگر (پایین سمت چپ)، یک پاکت کاغذی پد دار جایگزین کارتن موجدار برای پست ۳۳ محصول لوازم جانبی متفاوت شد (از “آجرهای” پلی اورتان روی سر و ته کارتن استفاده شد) که منجر به کاهش ۱۴۲ متر مکعب (۵۰۰۰ فوت مکعب) پلی اورتان در تنها ۶ ماه اول شد.این گام کوچک وزن ترابری، حجم ترابری، زمان ساخت (۲۰ تا ۳۰ ثانیه) و فضای انبار را کاهش داد. همچنین، موجب صرفه جویی حدود ۲۵۰۰۰ پوند (۳۸۵۰۰ دلار) در هزینه تنها مواد HPطی ۶ ماه اول اعمال آن شد.

درحالیکه مثال های پیشین با تغییرات در بسته های کوچک سر و کار داشت، مثال Fox Scanner Sub-Assembly (SSA)، با اینکه نیاز به کمی اکشن دارد (بالا)، به پیشرفت های بزرگ تر در سیستم بسته بندی عمده تبدیل شد. SAA که کف مسطحی ندارد، نیاز به یک نگهدارنده کف دارد. تا پیش از سال ۲۰۰۴، این نگهدارنده کف ساختاری پیچیده بود که ناهماهنگی های کف اسکنر را تقلید می کرد. این اینسرت های کف از میزان مواد بالا شکل می گرفتند و دست ساز بودند. ورژن آپگرید شده یک نوار تک از مقوای موجدار را مورد استفاده قرار می داد که روی پهلو می ایستاد تا به قدر کافی محکم باشد که اسکنرها را در جای خود، یعنی به صورت افقی، نگه دارد و در عین حال کف های ناهموار آن ها را نیز هم ساز می نمود. این طراحی مجدد ساده مصرف مواد بسته بندی را ۴۰ tonnes (44 tons) در یک سال کاهش داد. این کاهش هم بر بالادست (استخراج، تولید و غیره) و هم بر پایین دست (دفع زباله) اثر گذاشت و منجر به به کار گیری تغییرات مشابه در سایر بخش های HP شد. وزن کمتر بسته بندی عمده همچنین میزان سوخت مورد نیاز برای ترابری و هزینه های دفع مرتبط با مواد بسته بندی در اروپا را کاهش داد.

 

بسته بندی عمده قدیمی بسته بندی عمده جدید دسکتاپ سی پی یو

–         هر کامپیوتر در کارتنی جدا بسته بندی می شد

–         ۱۲ کامپیوتر در یک پالت ترابری جا می شدند

–         از مقادیر بالایی از پلاستیک، استیروفوم و مقوای موج دار استفاده می شد

–         باز کردن و انبار هر کدام زمان بر بود

–         حجم ترابری بالایی تنها به بسته بندی اختصاص می یافت

–         ۸ کامپیوتر در کارتنی بزرگ تر بسته بندی شد

–         ۳۲ کامپیوتر روی یک پالت ترابری جا شد

–         ۷۵ درصد از میزان زباله بسته بندی کاسته شد

–         ۷۳ درصد از زمان دریافت، انبار و استقرار کاسته شد

–         نسبت حجم محصول به ترابری به طور قابل ملاحظه افزایش یافت

 

سیستم بسته بندی عمده دسکتاپ SLED نماینده یکی از قابل ملاحظه ترین گام ها در جهت به حداقل رسانی بسته بندی عمده در HP بود (بالا). این نوآوری، که در اصل برای یک مدل دسکتاپ خاص طراحی شده بود، در مرحله ثبت اختراع است و روی آن کار می شود تا با بیشتر کامپیوتر های دسکتاپ HP سازگار شود.

به جای آنکه هر سی پی یو جداگانه بسته بندی شود، یک کارتن ۸ واحدی طراحی شده است و با این حرکت ساده ۷۵ درصد از زباله بسته بندی از میان برداشته شده است. در فرمت اولیه آن، ۱۲ واحد را می شد روی یک پالت استاندارد ترابری کرد. سیستم جدید اجازه می دهد ۳۲ واحد روی همان پالت حمل شوند.

کارتن ۸ واحدی بزرگ تر دارای ویژگی های کارآمد دیگر نیز می باشد که زمانیکه محصول به انبار مصرف کننده رسید به کار می آیند. در گذشته، هر کامپیوتر می بایست از کارتن خود در می آمد، با واحدهای دیگر بسته بندی انقباضی شده و سپس در انبار قرار می گرفتند که دفع زباله و استفاده از مواد جدید (بسته انقباضی) را ملزم می کرد. کارتن ۸ واحدی جدید خود یک سرپوش قفل شونده قابل مهر و موم مجدد دارد که ذخیره در انبار در فرم ترابری شده خود را بهینه تر می سازد. هر کامپیوتر در صورت نیاز قابل درآوردن از کارتن می باشد و آن ها یک در دسترسی آسان هم دارند و کارتن را سپس می توان در امن و امان مجددا مهر و موم کرد تا زمانیکه واحد بعدی قرار است به فروش برسد.یک تری اینسرت در بالای هر کارتن ۸ واحدی لوازم جانبی مانند کیبورد، موس، و سیم ها را در خود جای داده که برداشته شده و به سادگی با سایر اقلام نوع خود ذخیره می گردد. این ویژگی های ساده منجر به ۷۳ درصد کاهش در زمان فرآیند دریافت، انبار، و استقرار شده است.

در نهایت، به عنوان مثالی از یافت شیوه های نوآورانه برای دست و پنجه نرم کردن با زباله های بسته بندی حاصل، یک بخش از HP که ۲۰۰ بار تراکتور تریلر از فوم EPS (پلی استایرن منبسط شده) را هرساله به محل های دفع زباله می فرستاد، تحقیقی درباره سازمان هایی که به چنین موادی برای عملیات های خود نیاز داشتند صورت داد. آن ها شرکت هایی را دریافتند که محصولاتی چون اسباب بازی های کارناوال و مواد داخل بین بگ را از استایروفوم بکر می ساختند. با انتقال مواد “زباله” خود به این تولید کنندگان، این بخش بار تراکتور تریلر زباله استایروفوم هر روز و نیمه خود را حذف نمود و در این بین نیاز به همین میزان پلاستیک بکر را هم از میان برداشت. حذف زباله بسته بندی در آغاز فرآیند طراحی نیاز به نوآوری های پس از مصرف مانند این را از بین می برد.

۷۵% کاهش در مواد ترابری = ارسال محصول، نه بسته بندی!

 

 


ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *