افزایش فروش با طراحی بسته بندی

هنوز اظهار نظری صورت نگرفته است

افزایش فروش با طراحی بسته بندی

افزایش فروش با طراحی بسته بندی

نقش طراحی بسته بندی در بازاریابی تبلیغات و فروش بسیار موثر است و برای هر سازمان به منزله یک شناسنامه جهت معرفی محصول است. در حقیقت بسته بندی محصولات نشان دهنده ی نحوه نگهداری و محافظت از کالا به مصرف کننده است. بسته بندی می تواند یک محصول خوب را به محصول عالی تبدیل کند.

 

هدف از تولید بسته بندی

بیشترین اهمیت بسته بندی رامی توان برندسازی و ایجاد هویت برای محصول دانست. در واقع مصرف کننده به همان اندازه که محصول را خریداری می نماید برند آن را نیز می خرد مثلا شاید یک کرم مرطوب کننده ی صورت خریداری کرده است اما انتخاب آن تحت الشعاع آن برند قرار گرفته است. بسته بندی درست و اصولی با طراحی مناسب نقش عمده ای در جداسازی برندها و نام ونشانی کالا را برعهده دارند گاهی با شکل ظاهری بسته بندی و گاهی هم با استفاده از رنگ و روکش این کار انجام میگردد.

هدف بعدی بسته بندی حفاظت فیزیکی، انبار کردن، بازار یابی و فروش و حفاظت از کیفیت محصول میباشد. هدف از بسته بندی کردن مواد غذایی این است که همزمان نگه داری آن ها افزایش یابد و هم به طور کلی از عوامل فساد درونی و بیرونی حفظ شود. همچنین حمل و نقل مواد غذایی بهتر و آسان تر انجام گردد

نقـش بستـه بنـدی

بسته بندی کالا در تمام جهان دو نقش مهم را ایفا می کند:

مظروف ساختن کالا( نگهداری کالا)

معرفی بهتر کالا و تشویق مخاطب به خرید آن (عرضه و بازار رقابت)

در واقع می توان گفت بسته بندی به عنوان یک فروشنده خاموش قلـمداد مـیشود، زیرا کالاها مستـقیما خـود را به خریدار نـشان نمیدهنـد و این پوشـش آنهـاست که به اشـکال مختلف و جملاتی کوتاه، معرف جنس داخل آنها میباشد و اطلاعات لازم را به مخاطب ارائه میدهد.

ویژگی های یک طراحی بسته بندی موفق :

افزایش سهم بازار نسبت به رقبا

افزایش فروش محصول

متمایز کننده محصولاتتان از رقبا

تاثیرگذاری و ماندگاری برند شما در ذهن مشتری

برقراری ارتباط با مشتری

تاثیر بسته بندی در برندینگ!

تصمیم گیری حین خرید تنها چند دقیقه، اگر نگوییم چند لحظه، زمان می برد. بنابراین بسته بندی شما باید ­ به اندازه ای ای قوی باشد که در لحظه توجه خریداران را به خود جلب کند و آن ها را قانع کند که محصول شما به لحاظ بصری از سایر رقبایتان برتر است ، پس نیاز است بسته بندی شما در این حد خوب و متمایز باشد.

امروزه مشتریان به دلیل داشتن قدرت انتخاب در میان تنوع محصولات و تصمیم‌گیری برای خرید یک کالا به به بسته‌بندی بیشتر از مواد تشکیل دهنده آن توجه دارند. از این رو می‌توان نتیجه گرفت تاثیر بسته بندی بر افزایش فروش غیر قابل انکار بوده و باید مورد توجه قرار گیرد. تا حدی که تولید کنندگان با انتخاب نوع بسته بندی مناسب برای مشتریان هدف می‌توانند با آنها رابطه نزدیکی برقرار کرده و نهایت موجب افزایش فروش محصول شوند. در ادامه این مطلب نکات مهمی در ارتباط با تاثیر بسته بندی بر افزایش فروش را بیان خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

افزایش فروش با طراحی بسته بندیاصلی ترین نکته در بالا بردن فروش محصول

یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین نکته هایی که در خرید مشتریان نقش دارد، بسته بندی آنها می‌باشد. بسته بندی‌ها محصولات از نظر انبارش و میزان جذابیتی که در قفسه فروشگاه‌ها دارند برای مشتری و فروشنده از اهمیت بالایی برخوردار است. بی‌تردید به میزانی که تولید کنندگان به تاثیر بسته بندی و نقش رنگ‌ها در جذب مشتری و فروش محصول آشنا باشند در مرحله فروش نیز موفق‌تر خواهند بود.

باید خاطر نشان کنیم در حال حاضر بسته‌بندی جز جداناپذیر فرآیند برندسازی و فروش محصولات است. در صورتی که صاحبان کسب و کار به ایجاد تغییر در بسته‌های محصولاتش اهتمام نورزند با کاهش فروش مواجه خواهند شد. همچنین تحقیقات حاکی از آن است که خریدهای ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی نتیجه بسته بندی‌های جذاب می‌باشد و این امر موجب پر رنگ شدن نقش رقابتی بسته‌بندی‌ها شده است. بسته بندی، مناسب و خوب است که در کسری از ثانیه تاثیر خود را روی مشتری بگذارد. اما نباید کیفت محصولات خود را فراموش کنید و تنها تمرکز خود را روی بسته بندی بگذارید چراکه یک محصول خوب باید در درازمدت نیز رضایت قلبی مشتری را فراهم نماید.

طبق آمارهای اعلام شده در بیش از ۷۰ درصد موارد تصمیم خرید در همان لحظه خرید رخ می‌دهد. طراحی بسته‌ها باید بگونه‌ای باشد که نقش یک “فروشنده زنده” را بازی کند و بتواند برند محصول را عالی و معروف جلوه دهد.

از آنجایی که بسته بندی اصلی‌ترین فاکتوری است که در خرید مشتری نقش دارد، در بسیاری موارد هزینه آن از هزینه تمام شده برای تولید کالا بیشتر خواهد بود. باید به این نکته توجه داشت که طراحی جعبه‌های یک محصول باید تداعی کننده کارکرد آن کالا در ذهن خریدار باشد.

همانطور که اشاره شد بسته‌بندی اصلی‌ترین نکته فروش می‌باشد. یک بسته بندی خوب نه تنها معرفی کننده محصول و نحوه نگهداری و مصرف آن کالا می‌باشد بلکه باید به خوبی از کالا حفاظت کرده و آن را در برابر عوامل خارجی حفاظت نماید. برای نمونه بسته بندی بیسکویت باید به گونه‌ای باشد که این محصول ترد و شکننده را در برابر خردشدگی حفاظت نماید. پس می‌توان نتیجه گرفت علاوه‌ بر طراحی کیفیت بسته بندی و میزان حفاظت آن از محصول نیز نقش موثری در میزان فروش دارد.

بسته بندی‌ها بیرونی‌ترین راه ارتباطی تولید کننده با مشتری می‌باشند و می‌توانند پیام شما را به مصرف کننده برسانند از این رو تاثیر زیادی در تحریک مصرف کننده و افزایش فروش دارند.

یک بسته بندی خلاقانه باعث می‎‌شود محصول شما سال‌ها در خاطر مصرف کننده بماند و وفادرای مشتری و افزایش فروش را به همراه داشته باشد.

افزایش فروش با طراحی بسته بندیالگوی طراحی بسته بندی

الگویی که برای بسته بندی انتخاب می‌کنید یکی از موارد تاثیر گذار بر افزایش فروش می‌باشد. این الگوی طراحی می‌تواند پیرو عناصری همچون شکل کالا، منشاء کالا یا موقعیت جغرافیایی تولید کالا باشد. از این رو برای یافتن الگوی مناسب باید از داده‌های بازارشناسی در کنار خلاقیت ذهنی بهره ببرید.

ساختار بسته‌بندی شامل جنس و ماده بکار رفته در بسته بندی، نیاز مشتری، خواسته‌های خرده فروش ،شکل هندسی محصول، نحوه تولید محصول، توجه به نکات زیست محیطی و بسیاری موارد دیگر می‌باشد که باید توسط تیم تحقیقاتی مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت تیم طراحی با برقراری ارتباط منطقی بین گزینه‌ها و ارزش گذاری صحیح و اولویت‌بندی موارد مناسب با طراحی بسته‌بندی مناسب افزایش فروش را رقم زند.

تاثیر بسته بندی در بالا بردن فروش اینترنتی

امروزه بسیاری از تولید کنندگان اقدام به فروش محصولات خود می‌نمایند. در فروشگاه‌های اینترنتی طراحی بسته بندی محصول باید به گونه‌ای باشد که حس تجریه کردن محصول را به مشتری القا کند از این رو می‌توان گفت در فرش‌های اینترنتی بسته بندی محصولات نقش مهم‌تر و اساسی‌تری ایفا می‌کنند. گرچه محصولاتی که در اینترنت به فروش می‌رسند و امکان امتحان محصول و تست بسته‌بندی آنها قبل از خرید وجود ندارد، بسیارند اما بسته بندی شکیل‌تر و جذاب‌تر در بین برندها موجب افزایش فروش و موفقیت بیشتر شما خواهد شد.

نقش بسته بندی بر فروش و تبلیغات

امروزه به دلیل تنوع بالای محصولات و افزایش تولید کنندگان مردم دیگر به مواد اولیه و کیفیت و توضیحات محصولات به ندرت یا بسیار کم توجه می کنند؛ به همین دلیل نوع و ظاهر بسته بندی محصولات مورد توجه عموم مردم و خریداران قرار می گیرد. تبلیغات در افزایش فروش بسیار مهم است؛ اما امروزه کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که نقش بسته بندی از نقش تبلیغات برجسته تر و مهم تر است زیرا جلب توجه مشتری بسیار مهم تر است.

افزایش فروش با طراحی بسته بندینقش موثر و غیر قابل چشم پوشی بسته بندی در فروش

می توانید تصور کنید که در اولین ملاقاتتان به زیباترین و بهترین شکل و پوشش برای آشنایی حاضر می شوید تا در دیدار اول مخاطب خود را مجذوب خود کنید تا دیدار های بعدی ممکن شود و تاثیر گذاری شما بر روی مخاطبتان بیشتر شود. این تاثیر دقیقا همان تاثیر بسته بندی در فروش است.

در واقع بسته بندی محصول امروزه با شیوه ی نگهداری و مراقبت از محصول معرفی می شود اما برند صرفاً معرفی محصول به مشتری محسوب می شود. اگرچه امروزه توضیحات تخصصی تر و حرفه ای تر و کامل تری نسبت به آنچه در بالا در رابطه با بسته بندی گفته شد ، ارائه می شود اما بسیاری از مردم هنوز هم سبک و نوع بسته بندی را مهم ترین ارتباط بین برند و خود می دانند.

بسته بندی از مهم ترین فاکتور های فروش و بازاریابی است که مزایایی مثل پیشبرد فروش و حفاظت از محصول دارد. یک بسته بندی خوب می تواند برند یک محصول را چه در زمان فروش و چه در زمان استفاده تبلیغ کند.

تاثیر بسته بندی خلاقانه در فروش

تحقیقات نشان می دهد که ۷۰ درصد تصمیم به خرید توسط مشتری در فروشگاه و زمان خرید گرفته می شود که بسته بندی و ظاهر محصول در این تصمیم بیشترین نقش را دارد. با توجه به وفاداری مشتریان به یک محصول یک بسته بندی درست و اصولی و خلاقانه می تواند تاثیر به سزایی در جلب توجه مشتری و تغییر دیدگاه او در رابطه با برند داشته باشد.

در زمان طراحی بسته بندی، طراح باید خود را به جای مشتری قرار داده و از دیدگاه یک خریدار به محصول و طرح خود نگاه کند. تئوری یک برند، ارزش آن، کارآیی یک محصول و نوآوری فاکتور های مهمی هستند که با رعایت آن ها در طراحی و بسته بندی خلاقانه می توان بر ارزش استراتژی بازاریابی و تبیلغات افزود. تعیین هوشمندانه ی رنگ، ابعاد، شکل منحصر به فرد خاص یک محصول می تواند توجه مشتری را به خود و خرید آن جلب کند. چنین نوآوری در فروش یک محصول موثر است چون یک مشتری استفاده از محصولی با ظاهر مناسب را به استفاده از یک محصول با ظاهر نامناسب ترجیح می دهد.

دقت و خلاقیت در بسته بندی می تواند پیام یک برند را به خوبی به مشتری و مخاطب منتقل کند. همچنین می تواند به حضور فعال یک برند در عرصه ی فروش تاثیر به سزایی داشته باشد.

درج اطلاعات کامل در رابطه با محصولات به مشتری

اولین نقشی که بسته بندی در فروش ایفا می کند به ارائه ی اطلاعات به مشتری و مخاطبان بر می گردد، الخصوص در رابطه با محصولات جدید نقش مهمی را ایفا می کند . این اطلاعات می توانند شامل نحوه ی پخت یک محصول خوراکی، ارزش غذایی یک محصول خوراکی، استفاده از یک محصول الکترونیکی، مواد اولیه ی محصول، نحوه ی کار کردن و دستور العمل و کارآیی یک محصول باشند.

این نقش زمانی مهمتر می شود که محصول شما در مقیاس و تعداد بالا تولید و توزیع می شود و شما نمی توانید برای هر یک محصول تولید شده یک نفر را برای ارائه ی توضیحات مورد نظر استخدام کنید.

تبلیغ برند با بسته بندی

تبلیغ برند به این معنی است که مشتری به محض دیدن بسته بندی به یاد شعار و برند و نوع و حتی به یاد آهنگ تبلیغاتی محصول می افتد و متوجه می شود که با این محصول آشنا است. واضح است که مشتری به محصول و برندی که می شناسد بیشتر از سایر محصولات اعتماد می کند.

متفاوت و متمایز بودن بین دیگر محصولات توسط بسته بندی

یکی دیگر از فایده های بسته بندی ایجاد تفاوت بین دیگر محصولات رقبا است. برای مثال دو نوع روغن از دو برند مختبف دارای بسته بندی های متفاوتی با یکدیگر هستند و دائماً در حال ایجاد تغییر در نوع و سبک بسته بندی هستند.

تبلیغات با استفاده از بسته بندی

همانطور که پیش از این نیز گفته شد با استفاده از بسته بندی می توان برای محصولات خود تبلیغ کرد. برای مثال بار ها شده است که با محصولاتی مواجهه شده اید که بر روی بسته بندی آنها نوشته شده است “۳ عدد +۱ عدد ویژه” که این روش به نوعی تبلیغ محصول محسوب می شود .

از دید فنی ساختار بسته بندی شامل انتخاب مواد اولیه ی تولید بسته بندی و نیاز های مشتری و … است. همچنین طرح بسته بندی باید به گونه ای باید باشد تا بتواند محصول را از دیگر محصولات موجود در بازار متمایز کند. بنابراین باید در انتخاب طراح بیشترین دقت را به خرج دهید تا بهترین طرح بسته بندی رابه شما ارائه کند.

افزایش فروش با طراحی بسته بندیعلت تاثیر بسته بندی بر افزایش فروش
تحقیقات روانشناختی درباره برتری جانبی مغز نشان می‌دهد که دریافت مغز یکدست و متقارن نیست. مثلا اگر لغات از راست به چپ دیده شوند، بهتر در یاد می‌مانند، درحالی ‌که نشانه‌های تصویری اگر از چپ به راست قرار گیرند، تاثیر بیشتری خواهند داشت. در موقعیت‌های دریافت سریع، مثل نگاه کردن به بسته‌ها هنگام راه رفتن در راهروی یک سوپرمارکت، این تفاوت در دریافت و وضعیت قرارگیری عناصر طراحی بسته، ممکن است بر تشخیص و دیده شدن آن محصول یا نادیده ماندنش موثر باشد.
بسته‌بندی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در خرید مشتریان نقش دارد و چه بسا گاهی هزینه بسته‌بندی کالا بیش از هزینه تمام شده برای خود کالا است. بسته‌بندی از لحاظ انبارش و میزان جذابیت در قفسۀ فروشگاه برای مشتری و فروشنده قابل اهمیت است. بدیهی است صاحبان کسب و کار هر چه بیشتر به نقش بسته‌بندی

طراحی یک بسته‌بندی باید بتواند در ذهن خریدار تداعی کننده کارکرد آن محصول باشد. باید دانست محصولات ارزان قیمت که اغلب، ظاهر نامرغوب و کم ارزشی دارند، در فروشگاه‌های بزرگ در قفسه‌ای پایین‌تر چیده می‌شوندو روانشناسی رنگ‌ها واقف باشند در فروش محصولات هم موفق‌تر خواهند بود.

نباید‌ها در بسته‌بندی:
۱.عدم تناسب اندازۀ بسته با محصول

۲.عدم تناسب شکل روی بسته با محتویات آن

۳.عدم کپی‌برداری از بسته‌های برند‌های مشابه

۴.نیاز به نیرویی خارج از توان انسان جهت باز کردن بسته

۵.فقدان دستورالعمل‌های تصویری روی بسته‌های پیچیده

۶.نداشتن دستگیره در بسته‌هایی که مشتری جهت حمل به آن نیازمند است

۷.ظاهر نامشخص در خصوص توضیحات و کاربری محصول

۸.لبه‌های تیز و برنده در بسته‌ها

۹.احتمال آسیب‌دیدگی کالا به علت نامناسب بودن محل بازکردن بسته

۱۰.انهدام مشکل بقایای بسته پس از استفادۀ محصول

چرا بسته بندی مهمترین فاکتور موفقیت در فروش است؟

بسته بندی امروز حکم پیام فروشنده به خریدار را دارد. در اصل تولید کننده برای موفقیت در این ارتباط دوطرفه باید بتواند به زبان خریدار صحبت کند. بنابراین بسته بندی صرفا یک محافظ کالا نیست که با گرافیک به زیبایی رسیده باشد. سوال اینجاست که آیا یک تولید کننده جواهر می تواند با خریدارش به زبان یک مسگر صحبت کند؟

حتی دو تولید کننده شکلات هم نمی توانند با خریداران به یک زبان صحبت کنند. گاهی حتی یک تولید کننده مجبور است متناسب با تفاوت های زمانی (ایام خاص سال) و مکانی (بازارهای جدید) زبان خود را عوض کند. البته بدیهی است که در آخرین مرحله صحبت اصلی بین طرفین در مورد هزینه-ارزش محصول است، اما جرقه اصلی در ذهن مشتری را چیز دیگری می زند.

ام بی ای نیوز: در سال ۲۰۰۱ شرکت آمریکایی Poore Brothers, Inc. به این تصمیم رسید که به واسطه افزایش علاقه در میان مصرف کنندگان باید حضور خود در بازار چیپس و اسنک را افزایش داده و حضوری مستحکم در بخشهای جدید بازار را تجربه کند. این شرکت خانوادگی حدود ۱۶ سال سابقه حضور فعال در بازار را داشت و اسنک با طعم های مختلفی تولید می کرد. حالا قصد داشت با برند جدید خود T.G.I. Friday’s وارد بازار شود.

مدیر عامل شرکت تصمیم می گیرد که استراتژی بازاریابی این محصول را دوری از بسته های بزرگ و در عوض روی آوردن به پاوچ ایستاده (Stand-up Pouch) قرار دهد. شرکت، یک خط تولید چیپس جدید سفارش می دهد و در مدت یک سال بعد این خط مخصوص تولید برند T.G.I. Friday’s در بسته های ۲۰۰ گرمی برای کلوپ ها، ماشین های خودکار فروش و کانال های فروش عمده می شود. برای راحتی مشتری، به بسته ها زیپ هم افزوده می شود. بدین سان یک برند جدید با مشخصات جدید برای بازاری جدید شکل می گیرد.
محیط اطراف ما به هر نوعی با فرم ها، رنگ ها و نوشته ها فرا گرفته شده است. حتی فرهنگ و رفتارهای آینده جامعه نیز تحت تاثیر این طرح ها شکل خواهد گرفت و این همان وظیفه ای که یک طراح کالا یا بسته بندی بطور غریزی در ذهن دارد: اندیشه برای ساختن فرهنگ آینده. طراحی کالا و بسته بندی فقط برای مصرف نیست. طراحی که همه جوره با روح مصرف کننده سر و کار دارد، باید این مسئولیت سنگین را درک کند که باید به جامعه ای اندیشید که با افکار طراح زندگی خواهند کرد، به آرامش خواهند رسید و آینده خود را تصور خواهد کرد.

فرقی نمی کند که یک طراح به هسته محصول خود بیندیشد یا برای بیرونی ترین لایه محصول که همان بسته بندی کالا است طراحی می کند، او یک مسئولیت اجتماعی بسیار سنگین بعهده دارد. آرامش دادن به جامعه کنونی و خلق فرهنگ آینده. همچنان که غول های صنعت غذایی و نوشیدنی فرهنگ مصرفی خود را شکل داده اند. مصرف کننده دیگر محصول را نمی خرد که لزوما مصرف کند. گاهی برای ارتقاء جایگاه خود در جامعه و در میان دوستان آن را می خرد.

بحث تشدید رقابت در بازار کالاها (مصرفی و بادوام) و استراتژی شرکت ها در ارتقای برند و کسب سطح مطلوبی از فروش بازار مطرح است. در کنار دیگر بخش های تولید، صنعت بسته بندی نیز فعال بوده و با ارائه تکنولوژی های جدید بخشی از فرایند پشتیبانی از برند برای محصولات را بعهده داشته است.
بسته بندی رکن اصلی فروش محصول مصرفی

مقاله ای در سال ۲۰۰۰ به قلم روت رِتی با عنوان “مولفه های شفاهی و تصویری در طراحی بسته بندی” تخمین می زند که حدود ۷۳ درصد از تصمیمات مربوط به خرید محصولات مصرفی در محل فروشگاه گرفته می شود. این روش خرید اصطلاحا به خرید انگیزشی (Impulse Purchasing) نامگذاری شد و در مقابل آن خرید برنامه ریزی شده (Planned Purchasing) معرفی شد که برای محصولات با دوام و محصولات با قیمت قابل توجه کاربرد بیشتری دارد. طبیعتا کارکردهای بسته بندی برای هر یک از این گروه های محصولی نیز متفاوت است که بعدا بیشتر به آنها پرداخته خواهد شد.

برای هر مصرف کننده ای تجربه خرید محصولاتی وجود دارد که دلیل را نمی دانیم یا قصدی برای انجام این خرید نداشته ایم. عقیده کلی بر این است که افزایش سرعت زندگی و زمان کم برای خرید مصرف کنندگان را به فکر می اندازد که برای خریدِ خوار و بار، روزانه زمان کمتری برای تصمیم گیری صرف کنند یا در برابر مشاهده جلوه زیبایی از نمایش محصول در فروشگاه یا دیدن تخفیفات ویژه به نیازهای ذهنشان رجوع کنند و بدون خرید قبلی محصول را بخرند (Wood, 2005).
طبیعتا برای این موضوع دلایل روانشناختی هم وجود دارد که به عملکرد مغز و واکنش آن به تحریک در برابر اطلاعات و گرافیک روی بسته بندی باز می گردد. نیمکره چپ مغز به تحلیل نوشته ها و کلمات می پردازد در حالیکه نیمکره راست به تحلیل تصاویر می پردازد. همین مساله طراحان را ترغیب کرد تا نوشته ها را در سمت چپ بسته بندی و عکسها را متمایل به قسمت راست بسته بندی قرار دهند تا فرایند دریافت سیگنال از کالا به مغز سریعتر شکل گرفته و کالا در میان چندین محصول از رقبای دیگر، سریعتر خودنمایی کند.

بدیهی است که نامیدن بسته بندی به “فروشنده ی قفسه ها” اصلا بی ربط نیست. البته برای چنین روش فروشی بر اساس فرهنگ غذایی هر منطقه و تمایلات مردم، میزان علاقه به خرید انگیزشی در مقابل خرید برنامه ریزی شده متفاوت است که طبعا بر نحوه عملکرد بسته بندی در فرایند فروش تاثیر گذار خواهد بود.

در برخی از مطالعات اندازه بسته بندی محصول و محل قرارگیری آن در فروشگاه موجب تمایل به خرید انگیزشی در میان مصرف کنندگان شد. در یک مطالعه مقایسه ای بین جامعه فرانسه و سوئد، مشاهده شده که در سوئد آبنبات، روزنامه، لباس، نان و نوشیدنی های غیر الکلی و در فرانسه بیسکوئیت، پنیر، محصولات آرایشی و میوه جات بصورت انگیزشی خریداری می شود. در این مطالعه علت خرید آبنبات در سوئد قرار گرفتن آن نزدیک باجه پرداخت ذکر شده و خرید پنیر در فرانسه را نتیجه کوچک کردن بسته های کالا می دانند.

مصرف کننده را می شناسم، پس هستم

علاوه بر متغیر میزان توسعه یافتگی بعنوان یک فاکتور موثر در تمایل به محصولات بسته بندی، سهم نواحی مختلف جغرافیایی دنیا از رشد تجارت بسته بندی نیز متفاوت است. آنچه که مشخص است، در حال حاضر آمریکا، ژاپن و چین بزرگترین بازارهای بسته بندی را به خود اختصاص داده اند. به اعتقاد متخصصین موسسه Pira International ، در سال ۲۰۰۹ حجم بازار فقط در این سه کشور بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار بر آورد شده است. کشورهایی چون آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا در رده های بعدی این لیست قرار دارند. بایستی دید رشد تدریجی ۴ قدرت نو ظهور اقتصادی دنیا (برزیل، روسیه، هند و چین) و سریعترین اقتصادهای در حال رشد (N11) تا چه میزان در بیست سال آینده به رشد حجم بازار و تغییر قدرت های برتر در این لیست کمک خواهد کرد. پیش بینی ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۰، هند و چین بعنوان دو قدرت نوظهور اقتصادی و اروپای شرقی و آسیا بعنوان عمده ترین مناطق دنیا برای تولید و تقاضای بسته بندی مطرح خواهند بود. نکته ی جالبتری که در لیست کشورهای عمده در تجارت بسته بندی به چشم می خورد، حضور ترکیه در جایگاه سیزدهمین فروشنده عمده ی جهان (۲۰۰۹) است. فروشی در حدود ۱۰ میلیارد دلار ترکیه را بالاتر از کشورهایی چون برزیل، اندونزی و کره جنوبی قرار داده که این برای تولید کنندگان ایرانی جای تامل دارد.

طراحی مجدد بسته بندی: ارزش نهادن به سلیقه مصرف کننده

برخی از شرکت های تولیدی بر این عقیده پافشاری می کنند که چون محصولشان با بسته بندی خاصی در بازار شناخته شده است نبایستی آن طراحی را مادامی که محصول در قفسه ها به فروش می رسد تغییر داد. این عده همواره غافل از این موضوع هستند که در یک بازار رقابتی سلیقه مصرف کننده هیچگاه ثابت نمی ماند و حتی برای محصولاتی که برای مدت های مدید در بازار موجود بوده اند (چای، قهوه، برنج و غیره) همیشه گزینه های بسته بندی دیگری که ضمن ایجاد ماندگاری بالاتر و حفظ کیفیت محصول به افزایش رغبت مصرف کننده برای خرید کمک کند وجود دارد.

از جمله می توان به شرکت انگلیسی Garden Soup Co. New Covent اشاره کرد. این شرکت در زمینه تولید سوپ های آماده مدتها فعالیت می کرد. مدیران شرکت به این نتیجه رسیده بودند که بدلیل تغییر سلیقه مصرف کننده این بخش بازار از رشد بسیار زیادی کرده و تقاضا بالا رفته است. بنابراین در اندیشه تغییر طراحی بسته بندی قدیمی با هدف بهبود وضعیت برند افتادند بطوریکه بسته بندی جدید بهتر بتواند داستان محصول را برای مشتری تعریف کند.

شرکت طراح طبق اطلاعات دریافتی از بخش بازاریابی مشتری خود، تصمیم گرفت عکس ظرف سوپ را از گرافیک جعبه حذف کند، از تصویر نقاشی شده سبزیجات برای بیان جزئیات محصول و طبیعی بودن محصول استفاده کند، لیبل اطلاعات غذایی را به گرافیک اضافه کند و از فونت های دست نویس برای برجسته سازی برند استفاده کند. نتیجه بسته جدیدی بود که بهبود قابل توجهی در بازاریابی شرکت تولید کننده به همراه داشت.

بازاریابی و رد یابی محصول

امروزه مصرف کنندگان بیش از هر زمان دیگری نسبت به قیمت، کیفیت، امنیت، محیط زیست، و حمل و نقل مواد غذایی آگاه هستند. یکی از تاثیرات افزایش فاصله زمینی یا دریایی بین محل تولید تا فروش محصول افزایش دغدغه های مصرف کننده در مورد دریافت اطلاعات ردیابی محصول است. برای مثال اطلاعاتی در مورد محل، زمان و نحوه تولید محصول. بدین لحاظ تولیدکننده برای افزایش اعتماد در مصرف کننده بایستی دست به ابتکاراتی بزند که در بالاترین سطح ممکن مصرف کننده را نسبت به آگاهی از چنین اطلاعاتی پشتیبانی کند.

ضرورت طراحی بسته‌بندی و نقش اصلی آن بر برندینگ و فروش

صاحبان کسب و کارها از اهمیت بسته‌بندی و تاثیر آن بر میزان فروش آگاه هستند. اما اجازه بدهید کمی نگاه دقیق‌تر و علمی تری بر این موضوع مهم داشته باشیم. در تحقیقاتی که در سال ۱۹۵۶ در آمریکا انجام گرفت به طور دقیق مشخص شد که بسته‌بندی حتی میتواند بر حس چشایی افراد نیز تاثیر بگذارد. از این رو دو ماده غذایی یکسان برای افراد در دو بسته بندی مختلف قرار داده شد. یک بسته ‌بندی به با عکس محتوای گوشتی و دیگر در بسته ‌بندی با طرح گرافیکی حاوی ماده غذایی سویا قرار داشت. در این آزمایش افراد دو ماده غذایی یکسان را با طعم‌های متفاوتی احساس کردند و عنوان نمودند که دو ماده غذایی با طراحی بسته به شکل سویا را بد مزه توصیف کردند. این آزمون به خوبی اهمیت بسته ‌بندی و تاثیر آن بر میزان فروش را نشان داد.

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که تولیدکنندگان در عرضه محصول خود دچار آن می‌شوند عدم استفاده از بسته ‌بندی صحیح و منحصر به فرد برای آن محصول است و این در صورتی است که هزینه بالایی برا تولید آن صرف شده است. بسته ‌بندی محصول از بهترین و تاثیرگذارترین استراتژ‌ی‌ها برای دیده شدن محصول و برند شما است. این استراتژی به مرور جزیی از هویت و شخصیت محصول  و برند تجاری نیز خواهد شد .

مهم‌ترین تاثیرات و فواید بسته بندی در برندینگ

  • هویت برند: کارتن سازی مناسب محصول و در نهایت بسته بندی آن، نام تجاری شما را منحصر به فرد خواهد کرد. در بازار رقابت امروز هر فرد با یک نگاه می‌تواند برند شما را از سایرین رقبا تشخیص دهد.
  • برقراری ارتباط با محصول: ایجاد تمایز به واسطه یک بسته‌بندی و کارتن سازی درست محصولات و در نهایت تشخیص برند تجاری شما از سایرین منتج به برقراری ارتباط و اعتماد از طرف مشتریان با برند خواهد شد.
  • افزایش میزان فروش: نقش یک بسته ‌بندی درست با رنگ، شکل و چاپ طرح درست بر تصمیم خریدار تاثیر مستقیم.

 

 


ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *