طراحی بسته بندی صادراتی

هنوز اظهار نظری صورت نگرفته است

طراحی بسته بندی صادراتی

طراحی بسته بندی صادراتی

بعید است که پیش از فرستادن محصولات صادراتی غیر نفتی، به مراحل بسته بندی صادراتی آن‌ها اهمیت داده نشود. چرا که بسته بندی صادراتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند سهم عمده‌ای در افزایش صادرات از ایران به کشورهای همسایه داشته باشد. برای مثال، به هنگام بسته بندی زعفران صادراتی ، علاوه بر مرغوبیت رشته‌های قرمز رنگ زعفران، طراحی بسته بندی آن نیز باید خلاقانه باشد تا مرغوبیت آن، دو چندان شود.

طراحی بسته بندی صادراتینکات طراحی بسته بندی صادراتی

  1. مسلما بسته بندی برای محصولات با ایده‌های بسته بندی برای داخل ایران فرق دارد. چرا که محصولات صادراتی غیر نفتی قرار است مسیرهای طولانی را طی کنند و سپس در بازارهای بین المللی به مرحله فروش برسند. به همین، خاطر باید بیشتر از هر چیزی، از محکم ترین نایلون‌ها برای بسته بندی پلاستیکی استفاده نمایید.
  2. نکته دوم به سازگار بودن بسته بندی ختم می‌شود. برای مثال، اگر قرار باشد تا شما محصولات خشکبار خود را به کشورهایی صادر کنید که مسئله محیط زیست برای آن‌ها اهمیت دارد، لازم است تا بسته بندی مقوایی و بسته بندی پلاستیکی را به کار بگیرید که جنس سازنده آن‌ها با محیط زیست، کاملا سازگار باشد.
  3. درمحصولات صادراتی غیر نفتی می‌بایست هویت ایرانی از ظاهر بسته بندی مشخص باشد. زیرا برای تمامی مصرف کنندگان اهمیت دارد که اگر قرار باشد محصول صادراتی را مصرف کنند، کدام کشور صادر کننده آن محصول بوده است. علاوه براین، با پنهان نکردن هویت ایرانی می‌توانید اصالت کالاها را تضمین نمایید.
  4. قوانین موجود در بازار هدف را به هنگام بسته بندی محصولات صادراتی به طور کامل رعایت کنید. چون که شما در قبال وارد کردن محصولات صادراتی خود موظف هستید که قوانین بازار هدف را رعایت کنید تا مسئله صادر کردن محصول شما، به طور متداوم با بازار مورد نظر ادامه پیدا کند.
  5. ایده‌های بسته بندی خلاقانه را کنار نگذارید و در کنار سایر نکات این محصولات، همواره به این موضوع توجه داشته باشید. خلاقیت به هنگام بسته بندی این محصولات اصلا درجه خاصی ندارد. اما هر چه نوآوری و ایده بسته بندی صادراتی شما بیشتر باشد، تقاضای بیشتری از سوی مصرف کنندگان آن بازار هدف برای شما وجود دارد.
  6. ابعاد بسته بندی صادراتی خیلی اهمیت دارند. یعنی اگر بسته بندی خارجی محصولات شما خیلی بزرگ باشد، فضای وسایل حمل و نقل به هدر خواهد رفت. پس پیش از طراحی بسته بندی لازم است تا ابتدا اصول طراحی جعبه و کارتن را فرا بگیرید.
  7. بسته بندی خارجی محصول باید دارای برچسب نگهداری، جابه‌جایی و انتقال همان محصول باشد. زیرا مصرف کنندگان ابتدا به بسته بندی خارجی محصول نگاه می‌کنند و اطلاعاتی درباره چگونگی مصرف یا ارتباط با محصول را بدست خواهند آورد. پس غیر از کاربرد انواع کارتن‌های مقوایی، برچسب زدن بر روی آن‌ها نیز حائز اهمیت است.طراحی بسته بندی صادراتی

آموزش طراحی بسته بندی محصولات صادراتی

در کل، بسته بندی مواد غذایی صادراتی را به گونه‌ای تنظیم کنید که بسته بندی محصولات شما به تنهایی در نقش یک فروشنده ثابت قرار بگیرد و نیازی به یک فروشنده برای معرفی کیفیت و کارایی خود نداشته باشد. قانون طلایی استفاده از سکوت، به عنوان یک سلاح در فروش به شمار می‌رود و با طی کردن مراحل زیر، به این قانون طلایی دست خواهید یافت. دقت کنید که هدف تمامی تلاش‌ها برای بسته بندی این نوع محصولات، رسیدن به همین قانون طلایی است.

  1. ابعاد و اندازه بسته بندی محصولات صادراتی هنگامی مشخص می‌شود که ابتدا مقدار متعارفی از همان کالا برای بسته بندی مشخص شود. پس در اولین قدم باید میزان محصولی را که قرار است داخل بسته بندی مقوایی نگه داشته شود، تعیین گردد.
  2. از جنس مواد اولیه برای بسته بندی صنعتی اطمینان حاصل کنید. چرا که این محصولات قرار است به کشور مقصد برسد و ممکن است مدت طولانی روبه‌روی آفتاب قرار بگیرند. برای همین، جنس سازنده مواد بسته بندی خارجی به هیچ وجه نباید با محصولات داخل بسته واکنش بدهند. افت کیفیت هم به ضرر تولید کننده و هم به ضرر مصرف کننده است.
  3. به هنگام بسته بندی صادراتی مراقبت سلامت و ایمنی کالا باشید. فرض کنید بری بسته بندی زعفران صادراتی، آنقدر ظرف نگهدارنده کوچک باشد که رشته‌های زعفران به هم برخورد کنند و خورد شوند! اکنون فکر می‌کنید که چه تعداد از مصرف کنندگان حاضر به خرید آن هستند؟! پس به طور آرام و آهسته، محصولات غیرنفتی و صادراتی را در بسته بندی بریزید که شکل و ظاهر با کیفیت آن‌ها دچار تغییر شکل نشود.
  4. ساده بودن و در عین حال، خلاق بودن بسته بندی خارجی را در کنار هم حفظ کنید تا استفاده از محصول برای مصرف کننده آسان باشد. برای مثال، برای بسته بندی خشکبار برای صادر کردن به خارج از کشور، به طور حتم نیازی نیست که چندین شعار تبلیغاتی بر روی ابعاد مختلف بسته بندی درج کنید. یک شعار تبلیغاتی مناسب با مفهوم عمیق می‌تواند سهم فروش محصولات شما را در رقابت بازارهای خارجی افزایش بدهد.
  5. اطلاعات ساخت و تولید محصول را بر روی بدنه خارجی محصول درج کنید. در گذشته این موضوع، چندان بی اهمیت به نظر می‌رسید. اما امروزه برای بسته بندی صادراتی انواع حبوبات نیز این اصل رعایت می‌شود. چرا که جایگاه بسته بندی در دنیا بسیار فرق کرده است. به طوری که بسته بندی خشکبار در نگاه اول، خبر از کیفیت و مرغوبیت کالا می‌دهند.
  6. برای انتخاب بسته بندی کارتنی برای محصولات صادراتی از کارتن‌هایی استفاده کنید که در حالت عادی پایدار باشند و واژگون نشوند. زیرا برای حمل و نقل این محصولات با ماشین یا هواپیما نیاز است تا محصولات به طور کامل ایستا باشند و با تغییر مسیر هر یک از این وسایل، واژگون نشوند.
  7. سعی کنید طرح‌هایی را که برای زیبا سازی محصولات صادراتی استفاده می‌کنید، قابلیت تبلیغاتی داشته باشند. یعنی طرح‌های بسته بندی خارجی و درونی به دو منظور زیباسازی و تبلیغات کردن مورد استفاده قرار بگیرند. رنگ‌های قسمت بیرونی بسته بندی محصولات صادراتی هم نقش عمده‌ای در بیان هویت محصول دارند. برای نمونه، شما نمی‌توانید از رنگ‌های تیره برای بسته بندی نخود استفاده کنید!
  8. دستور العمل مصرف و نگهداری محصول را بر روی بسته بندی در جای مناسبی درج کنید. هنگامی که یک محصول صادراتی به دست مصرف کننده می‌رسد، باید به همه سوالات مصرف کننده پاسخ بدهد. برای نمونه، بسته بندی کشمش صادراتی می‌بایست به صورتی باشد که مصرف کننده بداند پس از مصرف کردن کشمش‌ها، بقیه محتویات درون بسته بندی را در کجا و با چه شرایطی نگهداری کند.

ایده های خلاقانه و کاربردی برای جعبه صادراتی

در آموزش مرحله به مرحله بسته بندی صادراتی محصولات بیان کردیم که یک بسته بندی باید در عین حال ساده و اما خلاقانه باشد. یک روش خوب برای بسته بندی درب جعبه این است که از جعبه‌های کشویی استفاده کنید. برای مثال، اگر قرار است بسته بندی عسل یا ظروف مربا را تهیه کنید، ۳ تا از ظرف‌ها در یک جعبه در کنار هم قرار دهید و یک پوشش مقوایی برای پوشاندن ۴ وجه جعبه محتوی ظروف عسل یا مربا در نظر بگیرید.

اگر قرار است گلاب کاشان را به خارج از کشور صادر کنید، ابتدا باید یک ظرف استوانه‌ای شکل برای آن در نظر بگیرید. سپس می‌توانید به گونه جدیدی به طراحی جعبه خارجی آن بپردازید که توجه خریداران را به خود جلب کنید. در این روش، کافی است انواعی از گل‌های محمدی را در قسمت داخلی جعبه به صورت رنگی چاپ کنید و بسته بندی خارجی آن را نیز با یک طرح ساده، طراحی کنید. بدین صورت هم اصالت کالا و هم هویت برند ایرانی به طور کامل مشخص شده است.

اگر محصولی دارید که از قدیم الایام کاربرد داشته است و هم اکنون نیز کاربرد فراوان دارد، از کاغذ کرافت برای بسته بندی جعبه این مدل محصولات استفاده کنید. چرا که این روش بسته بندی، حس نوستالژیک بودن به خریداران می‌دهد. برای افزایش استحکام بسته بندی نیز کافی است ابتدا محصولات خود را به میزان مشخصی داخل نایلون محکم بریزید و همان نایلون محکم را داخل کاغذ کرافت فیکس نمایید.

برای بسته بندی صادراتی آجیل هم می‌توانید از جعبه‌های کرافت کمک بگیرید که کاور یا دورپیچ با رنگی بسیار متفاوت تر از رنگ جعبه به دور آن پیچیده شده است. این سبک بسیار ساده می‌تواند فروش شما را چندین برابر کند!طراحی بسته بندی صادراتی

 


ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *