مصاحبه آقای حسین پژمانفرد مدیر مسئول سایت تیغ و تا با رادیو فرهنگ

هنوز اظهار نظری صورت نگرفته است

زیبایی شناسی در بسته بندی باید چگونه و چطور لحاظ شود ؟

انتقال پیام آموزشی به وسیله بسته بندی و طراح بسته بندی

حوزه های گوناگون بسته بندی

سوال : طراحی یکی از عناصری است که در حوزه بسته بندی تنیده شده، فکر می کنید که طراحی ها در حوزه بسته بندی مبتنی بر زیبایی شناسی باید چگونه و چطور لحاظ شود ؟

 

  • بسته بندی از نظر ما شامل دو بخش می شود : بخش اول طراحی ساختار بسته بندی و بخش دوم گرافیکی که روی سطح بسته بندی می نشیند . هر حجمی که خواص زیبایی شناسی دارد از لحاظ فرم اگر کامل باشد تاثیر خاصی تو ذهن مخاطب به جا می گذارد . ما بسته بندی هایی داریم که فرم های خیلی خاص و جذابی دارن ، بسته بندی هایی هم داریم که به صورت ساده و مکعبی هستند ولی همه ی این ها باید رسالت بسته بندی را به سرانجام برسانند که همان فروش و در نهایت هم سالم و امن نگه داشتن محصول داخل خودشون است. هر فرم ساختار بسته بندی می تونه گویای محصول درون اون بسته بندی باشد. به طور مثال یک بسته بندی ادویه فلفل یا محصول آرایشی بهداشتی بسته به حال و شرایط خودشون می تونن ساختار های متفاوتی بگیرن . همچنین  ملاحظات و استانداردهایی در این حوزه باید رعایت شود به طور مثال در طراحی ساختار بسته بندی ما واژه ای رو داریم به نام اتوماسیون صنعتی که یک واژه انگلیسی هست به نام cad cam key  که طراحی و محاسبه و تولید با کامپیوتر انجام می شود و حتی شامل حمل و نقل آسان ، انبارداری آسان ، شلف چینی داخل فروشگاه و فضای مناسب برای طراحی گرافیک رو در اختیار طراح می گذارد که بتواند باهاش کار کند . اگر فضای بسته بندی خارج از فضای مکعبی شکل باشد که ما همیشه به صورت روزمره داریم باهاش برخورد می کنیم یه مقدار کنترل این استانداردها می تونه سخت باشه که اون طراح خبره می تونه اون بسته بندی رو با شناخت کامل از متریال و مراحل تولیدش به خلاقیت خودش اضافه کند و یک بسته بندی نوین و جذاب را ایجاد کند .

سوال: بسته بندی ها یک مامن مناسبی برای نقل و انتقال امور فرهنگی ، سوای موارد تبلیغاتی یک پیام آموزشی هم می تونن داشته باشن ، اگر بخواد این عنصر انتقال پیدا کند طراح باید از خلاقیت و ذوق و قریحه خودش استفاده کند یا یک طرحی یا یک مطلبی در اختیارش گذاشته شود ؟ اصلا همچین چیزی در دنیا مرسوم است یا خیر ؟

 

  • ۱۰۰% !! وقتی یک پروژه بسته بندی به یک مجموعه واگذار می شود اون مجموعه با یک گروه مخاطب خاصی درگیر می شود . ما اصطلاحا یک فرم هایی به نام فرم های بریف داریم که این فرم ها یک سری سوالاتی رو در خصوص اون محصول از مخاطبین خاصی یا جامعه ی آماری خاصی می پرسد یا به صورت میدانی گزارشاتش تهیه می شود و بر اساس این سوالات یک سری جواب هایی داده می شود که در واقع راه حل هایی هستن که طراح یا تیم طراحی رو به سوی طراحی بسته بندی مورد نظر چه از نظر ساختار بسته بندی چه از نظر گرافیک سطح بسته بندی هدایت می کند .

حالا آیتم هایی که توی اون بخش گرافیک بسته بندی استفاده می شود همیشه با احساسات مخاطب درگیر می شود . به این شکل که همیشه شما وقتی وارد یک فروشگاه می شوید و جلوی شلف قدم می زنید و محصول مورد نظر خودتون رو فارق از اینکه با یک برند خاصی درگیر باشید می بینید برای اینکه تو ۱۳ ثانیه اول شما رو جذب کند ، شامل رنگ و نقوش وسطوحی می تواند باشد و همچنین شامل خصوصیات فرهنگی اون کشور می تونه باشه که احساسات شما رو به عنوان مخاطب خودش بتونه درگیر کند  و به خرید منجر شود . حالا آیتم هایی که روی بسته بندی میاد به غیر از اینکه اطلاعات فنی یا اگر مواد غذایی باشد ارزش های غذایی روی وجوه کناری بسته بندی درج می شود که خیلی مهم هستن و خیلی از مخاطبینی که دارن از محصولات خرید می کنن به این آیتم ها کاملا توجه می کنند از طرفی خیلی از نظر احساسی درگیرشون می کند و ممکن است با استفاده از یک بکگراند تصویری اتفاقات گذشتشون رو توی اون بسته بندی ببینند . مثلا یک بسته بندی چای رو در نظر بگیرین که وقتی اون رو توی شلف فروشگاه می بینید ، یک داستانی رو برای شما تعریف می کنه و شما رو به یک فضای رویایی می برد تا اینکه شما طعم چای و اون حس بوی خوب چای و تازگی اش رو حس می کنین و در نهایت خریدتون رو انجام می دین .

 

سوال : گاهی اوقات یک طراحی فوق العاده خوب مبتنی بر ارزش های روانشناختی می تونه انجام بشه که فراتر از محصولی است که در اختیار مخاطب قرار داده می شود . مثلا حس می کنه این چای چقدر خوش عطر و طعم هستش اما غافل از اینکه اگر مصرف اش کنه دارای اون استاندارد ها هم نباشد . حالا در حوزه طراحی بسته بندی ما جمعی از متخصصین رو فقط مختص به این کار داریم و فضا انقدر تخصصی است یا نه هر طراحی بسته به ذوق و استعداد و تکنیک های خودش می تونه ورود کنه به این حوزه ؟

  • نه بسته بندی تخصص های مختلفی رو درون خودش جای داده مثل روانشناسی ، جامعه شناسی حتی فلسفه و منطق و حتی بکگراند اون کشوری که اون بسته بندی داره داخلش شکل میگیره ، بنابراین بسیار تخصصی است . بسته بندی جزو ۱۰ شغل پردرآمد دنیاست که داره به صورت تخصصی انجام میشه و شامل ساختار بسته بندی و گرافیک بسته بندی می شود . در این حوزه دوستان و اساتیدی هستن که به صورت تخصصی فرایند بسته بندی رو دنبال می کنن . و اینکه با وجود تکنولوژی و شبکه های اجتماعی و فضای نت اینکه چطور بخواهید یک محصول یا بسته بندی را در دسترس عموم قرار دهید خیلی اهمیت دارد و بسیار بسیار گسترده است . تمام جزییات و اتفاقات از جمله اینکه شما چطور درب یک بسته بندی رو باز می کنید که وارد فضای داخلی اش شوید به تخصص نیاز دارد تا چیدن گرافیک و چگونگی در اختیار قرار دادن اطلاعات روی بسته بندی . درست مثل یک بیلبوردی است که شما هنگام حرکت با اتومبیل خود در اتوبان مشاهده می کنید و اون بیلبورد پیامی رو به شما انتقال می دهد ، بسته بندی هم به همین صورت است با این تفاوت که این جا فقط شما زمان بیشتری دارین و پیام شما به صورت آگاهانه و با تخصص بسیار زیاد باید کنار هم چیدمان شود و مخاطب شما رو درگیر کند و در نهایت به فروش منجر شود .

 


ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *