لب پنجه در چاپ افست چیست

هنوز اظهار نظری صورت نگرفته است

لب پنجه یا پنجه ماشین چاپ ( به انگلیسی Gripper Edge ) وسیله‌ای گیره‌ای شکل در ماشین چاپ افست است که وظیفه گرفتن، کشیدن و ارسال کاغذ به درون ماشین چاپ را بر عهده دارد. به بیان دیگر پنجه ماشین چاپ، گیره‌هایی فلزی شبیه به انگشت است که روی سیلندرهای حامل کاغذ جا دارد و ورق کاغذ را به برج‌ها و قسمت دیگر ماشین چاپ هدایت می کند.

لب پنجه یا پنجه ماشین چاپ ( به انگلیسی Gripper Edge ) وسیله‌ای گیره‌ای شکل در ماشین چاپ افست است که وظیفه گرفتن، کشیدن و ارسال کاغذ به درون ماشین چاپ را بر عهده دارد. به بیان دیگر پنجه ماشین چاپ، گیره‌هایی فلزی شبیه به انگشت است که روی سیلندرهای حامل کاغذ جا دارد و ورق کاغذ را به برج‌ها و قسمت دیگر ماشین چاپ هدایت می کند. پس از طراحی یک سند چاپی، در هنگام فرم بندی فرم‌بندی بر روی زینک، با توجه به ماشین چاپ بین ۱ تا ۱.۵ سانتیمتر از حاشیه ی کناری کاغذ بعنوان لب پنجه در نظر گرفته می شود که و در این قسمت از زینک طراحی قرار داده نمی شود. به علت قرار گرفتن این قسمت از کاغذ در زیر پنجه‌های ماشین چاپ، فضای مورد بحث قابل چاپ نمی باشد . این نکته به ویژه در هنگام آماده سازی یک سند چاپی و یا زینک، برای چاپ ورقی حائز اهیمت است. برای مثال در یک زینک ۵۰×۷۰ سانتیمتر ، یک نوار باریک به عرض ۱ و به طول ۷۰ سانتیمتر بعنوان لب‌پنجه کار در نظر گرفته می‌شود. یعنی چاپ روی فضای ۴۹×۷۰ سانتیمتر  چاپ خواهد شد. ذکر این نکته لازم است که قبل از بستن یک زینک و ارسال فایل برای چاپخانه، لب پنجه کار را باید با لیتوگراف و چاپخانه هماهنگ کنید.

 

 

در نگاه اول به نظر می رسد این نوار یک سانتی همیشه پرت کاغذ خواهد بود (دور ریز می شود) ولی در برخی از موارد می توان از این قسمت از کاغذ نیز هوشمندانه استفاده کرد . برای مثال در طراحی یک جعبه که معمولا قسمت چسب خور بدون رنگ است (با توجه به اینکه چسب روی رنگ خوب نمی چسبد) می توانید این قسمت را در پایین سند چاپی یا زینک در نظر گرفته و عمل چاپ را انجام دهید و پس از چاپ از این نوار سفید بعنوان قسمت چسب خورِ کار استفاده کنید ! هماهنگ کردن با لیتوگراف در موارد این چونینی بسیار مهم و ضروری است.

 


ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *